• Linje 50 hotas av nedläggning!

    Å ena sidan vill majoriteten att regionen tar över ansvaret för kollektivtrafiken från länets kommuner genom en skatteväxling. Å andra sidan vill man vältra över kostnader för kollektivtrafiken på kommunerna. I 2021 års budget med plan för 2022 och 2023 innebär detta att det fattas cirka 8 miljoner kronor. Uttalat handlar det om att Regionen inte längre vill finansiera linje 50 mellan Härnösand och Örnsköldsvik.

    Kristdemokraterna kan inte acceptera detta och har i sin budget tagit höjd...

  • Fråga angående tilltänkta förändringar i kollektivtrafiken runt Höga kusten

    Majoriteten med Hans Backlund i spetsen vill avveckla busslinje 50 mellan Härnösand och Örnsköldsvik och linje 202 mellan Kramfors och Ullånger, alternativt låta kommunerna ta över finansieringen av dessa turer.

    På nämnden den 19 maj tog Socialdemokraterna, Moderaterna och Liberalerna en handlingsplan för kollektivtrafiken, sen går Hans Backlund ut i tidningen Nordsverige och påstår att ”beslutet att minska trafiken på linje 50 fattats när KD var politiskt ansvariga”, uppdatera mig gär...

  • Interpellation: Hur kan kollektivtrafiken bli mer rättvis, attraktiv och familjevänlig?

    Vi har som ledord i Regionala utvecklingsstrategin RUS ”Ett stolt och attraktivt Västernorrland”, en offensiv ansats. Många yngre familjer vill gärna bo där man inte nödvändigtvis måste ha en bil för att lösa sina transporter. Modern kollektivtrafik är då en viktig service. Länet har investerat kraftfullt på senare tid och den regionala tågtrafiken visar stadigt ökande resande i länet. Tågen är moderna och givetvis tillgängliga. Plats finns för barnvagnar etc. Stadstrafik i några ...

  • Önskar enklare trafikinformation till resenärer

    Nyårsönskning till Kollektivtrafikmyndigheten: Samla alla som bedriver kollektivtrafik i länet och enas om en fungerande information till våra resenärer om trafikstörningar, inställd trafik och annat trassel. Resenärer ska enkelt kunna få reda på varför en buss eller ett tåg inte går enligt tidtabellen! Och hur alternativa resesätt kan användas.

    Biljettmaskiner med pålitliga priser i länet. Ingen ska under 2014 behöva låna ut egna pengar till KTM på grund av felande biljettmaskiner.

  • Buss- och tågtrafiken i Ådalen ännu en gång!

    Svar S Luthmans inlägg Ordet Fritt 21/8

    Bäste Sven Luthman!

    Debatten om anpassningen av landstingets åtagande i kollektivtrafiken tar en liten oväntat väg efter Sven Luthmans (SL) senaste inlägg: SL går in på frågor som en annan debattör fört fram, kryddar med rätt många egna värdeladdade synpunkter om mig som person och kommer också med en del nya synpunkter på själva sakfrågan, trafiken. Jag väljer att fokusera på trafikfrågorna och lämnar det övriga till läsarna att bedöma om...

  • Framtidens kollektivtrafik öppen för förändringar

    Svar till Linda Åberg Luthmans insändare ”Framtidståget stannar inte här” på allehanda.se: Kollektivtrafik förändras ständigt och det ett uttryck för att den har stor betydelse i den regionala utvecklingen.

    Sedan ett drygt år har vi i norra Sverige fått ett mycket större utbud av tågförbindelser inom och mellan länen. Trots stora brister under vintermånaderna är resandet stort och lockar allt fler resenärer. Det gör det möjligt att pendla till jobb och utbildning från många...

  • Bussarna ska bli tillgängligare för rullstolsanvändare

    Regionala nämndens ordförande Benny Eriksson lämnade följande svar på interpellationen från Sverker Ågren:

    Interpellanten frågar mig om det är rimligt kräva bussar som även rullstolsanvändare kan resa med? Han undrar också om Landstinget Västernorrland, som enligt gällande konsortialavtal, ansvarar för all trafik som går över kommungränser (ofta detsamma som glesbygdstrafik) kommer att hålla fast vid tillgänglighetskraven, som Länstrafiken tillämpat vid den senaste upphandlingen, när b...

  • Interpellation: Tillgängliga bussar

    Sverker Ågren överlämnade till regionala nämndens ordförande Benny Eriksson en interpellation med följande lydelse:

    När Länstrafiken i Västernorrland upphandlade trafik senast, fanns krav på att alla landsbygdsbussar skulle vara tillgängliga senast 2010. Det innebär att personer som använder rullstol ska kunna åka med i bussen.

    Nu är det drygt ett år kvar innan tidsfristen går ut och ännu har inga nya, tillgängliga bussar introducerats vad jag sett. Däremot hör jag vissa tala om...

  • Svar på interpellation om alkolås

    Benny Eriksson, ordförande i servicedelegationen, lämnade följande svar på Berit Anderssons interpellation om alkolås:

    Interpellanten tar upp frågan om alkolås när det gäller sjuktransporter eller andra transportverksamheter i vårt landsting samt om initiativ motsvarande det som redovisas från Östergötland kan bli aktuellt i vårt län.

    På frågan om alkolås varit uppe till diskussion – och eventuellt beslut – avseende sjuktransporter eller andra transportverksamheter i...

  • Interpellation: Alkolås

    Frågan om alkolås i bilar får – tragiskt nog – gång efter annan förnyad aktualitet. Att till och med yrkesförare kört med alkohol i blodet förskräcker och skapar stor och berättigad oro.

    De många olyckorna med förare som varit alkoholpåverkade under sitt yrkesutövande har säkert starkt påverkat alkoholutredningen att nu efterlysa alkolås i kollektivtrafiken. Snabbt ute var Östgöta Trafik, som tidigt valde att i handling visa att medborgarna ska kunna ha ett grundmurat förtr...